Han beskriver precis vad jag tycker, bättre än jag själv!

"Lars spex precis vad Idol behöver



Skulle spex inte höra hemma i "Idol"?

Tillåt mig småle.

Eller garva arslet av mig, till och med.

Sen när har karaoke tagits på så stort allvar att spex och humor betraktas som en dödssynd?

- Du tar platsen för någon som förtjänar den.

Så lät det när Laila Bagge bestämde sig för att döma ut det bästa "Idol" lyckats vaska fram på flera år - Lars Eriksson.

- Lars är inte seriös. Lars bara spexar. Lars har gått för långt.

Skitsnack.

Lars har integritet. Lars vågar, med glimten i ögat, visa vad han tycker. Och dessutom sjunger Lars bättre än de flesta som någonsin varit med i det här karaoke- spektaklet.

Visst, jag köper att man kan tycka att han är nonchalant. Att han är respektlös.

Men det är precis vad det här programmet behöver - personligheter. Profiler som sticker ut. Som vågar vara annorlunda. Peacocking.

Det var så Amanda Jenssen gick till final förra året.

Och det är därför Johan Palm, Anna Bergendahl och Lars Eriksson fortfarande är kvar i den här tävlingen.

Johan har inte världens bästa sångröst - men han är otroligt charmig och kul både att se och lyssna på. (Här kan den som vill dra en parallell till Håkan Hellström, om man avgudar honom. Det gör inte jag, så jag låter bli.)

Anna har å andra sidan världens bästa sångröst - men visar samtidigt prov på stort mod, integritet och självständighet.

Lars är sig själv. I alla lägen. Han är megapretentiös. Nästan lite så att det står en upp i halsen. Men han är samtidigt en stor entertainer. Han bjuder på sig själv och räds inte att göra sig till åtlöje för att prove a point. Och roar oss på köpet. Sanslöst bra.

Så sluta gnälla på Lars. Gnäll på produktionen i stället. Det är de som väljer teman i veckofinalerna. Inte Lars. Han försöker bara göra någonting utav det. I kväll valde han att spexa.

Det känns bara löjligt att Laila dömer ut sin egen skapelse. Som hon gjorde med Jesper Blomberg. Tog inte han platsen från en som förtjänade den bättre, nämligen Alexander "Kocken" Konstantoulas?

Du och dina kolleger valde Lars av en anledning, och det var INTE hans röst eftersom ni redan under audition konstaterade att den inte är "Idol". Ni valde honom för hans integritet och personliga, unika stil. Stå för det, Laila.


* * *

Det är ingen hemlighet att Lars Eriksson inte vill vinna "Idol". Han hade nog till och med sett det som en lättnad att bli utröstad redan i kväll.

Ni lät honom inte få sin vilja igenom den här veckan. Och snälla, fortsätt så. Han hör hemma i "Idol". Och han ska banne mig stå i Globen om sex veckor."

Henrik Ståhl, 23, är veckans Idoltyckare. Håller du med HenrHenrik Ståhl, Aftonbladet


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0